MercManiacy

......Forum przeniesione na adres www.mercedesfan.eu

Ogłoszenie

Forum Przeniesione na www.mercedesfan.eu

#1 2008-11-10 19:34:21

scigany8801

Moderator

4238578
Skąd: Kraków N-H
Zarejestrowany: 2008-08-02
Posty: 308
Punktów :   
Model: W201 OM601 87'
Urodz.: 22.01.1988

Mercedes-Benz W116

MERCEDES-BENZ W116 (1972-1980)                                                                                          

http://img171.imageshack.us/img171/7503/w116iaa19735ln3spug6me1.jpg



         Bogate wyposażenie, niezwykle komfortowe zawieszenie, eleganckie nadwozie, mocny silnik oraz najwyższa jakość wykonania. Tak w najmniejszym skrócie można zdefiniować samochód klasy luksusowej, której uosobieniem od kilkudziesięciu lat jest Mercedes-Benz klasy "S". Ta jednoznacznie kojarzona dziś nazwa, pojawiła się w 1972r. wraz z prezentacją nowego dziecka koncernu Daimler-Benz - rodziny Mercedesa W116. Typ ten zastąpił serię W108/109.
         Początkowo do wyboru były jedynie trzy modele: 280S, 280SE oraz 350SE. Oznaczenia te tradycyjnie wskazywały na pojemność silnika znajdującego się pod maską. Po kilku miesiącach oferta została wzbogacona o model 450SE , oraz model o przedłużonym rozstawie osi - 450SEL. Dodatkowe 100mm rozstawu osi zaowocowało dodatkowym miejscem na nogi dla pasażerów tylnej kanapy.

http://img171.imageshack.us/img171/3296/mercedesw11619724dvt9.jpg
- charakterystyczne dla modelu zewnętrzne światła przeciwmgielne

- NADWOZIE

   Styliści Mercedesa obniżyli nadwozie, jednocześnie je poszerzając i wydłużając, dzięki czemu otrzymano niezwykle elegancką i  zgrabną sylwetkę. Zespolone reflektory przednie (z zewnętrznymi światłami przeciwmgielnymi) oraz tylne zostały umieszczone poziomo. Przednie kierunkowskazy i tylne lampy charakteryzował jeszcze jeden szczegół - rowkowane szkła, dzięki którym nawet pry znacznym zabrudzeniu były dobrze widoczne. W nowym Mercedesie ogromny nacisk położono na bezpieczeństwo. Przesunięto nad tylną oś zbiornik paliwa, przód i tył pojazdu zaprojektowano tak, aby wraz z prowadnicami przyjęły jak największe  siły w trakcie wypadku, tworząc tym samym bezpieczną strefę kontrolowanego zgniotu. Wnętrze również zostało zaprojektowane z myślą o bezpieczeństwie: teleskopowa kierownica, miękko wyłożona deska rozdzielcza oraz pedały, dźwignie i zegary zaprojektowane tak, aby wrazie jakiejkolwiek szkody uczyniły jak najmniejsze szkody pasażerom. W116 jednocześnie były pierwszymi samochodami w historii, w których pod koniec produkcji zastosowano system ABS opracowany we współpracy z Boschem oraz poduszka powietrzna kierowcy.

http://img371.imageshack.us/img371/3333/16ab27xb4.jpg

http://img440.imageshack.us/img440/9273/crumple600il8.gif

- ZAWIESZENIE
   Za doskonały komfort i pewne prowadzenie nowego modelu odpowiadało całkiem nowe zawieszenie przednie, zaadoptowane z eksperymentalnego modelu C111, które oparte było na podwójnych wahaczach poprzecznych. W tylnym zawieszeniu zastosowano, podobnie jak w mniejszym modelu W114/115, niezależne zawieszenie nowej konstrukcji, oparte na belce i wahaczach pół-wleczonych.

http://img440.imageshack.us/img440/3319/hiachseqq8.jpg

   Klienci mieli więc do wyboru dwie wersje nadwoziowe, kilka silników, których moc wahała się od 160KM do 225KM oraz bogatą listę wyposażenia dodatkowego. O ówczesnym powodzeniu W116 niech świadczy fakt,  że pomimo trwającego kryzysu paliwowego model 450SE otrzymał tytuł Samochodu Roku 1974.

- TECHNIKA

   W latach 1975-76 S-Klasa przeszła znaczącą modernizację. Zmieniono wtedy sposób zasilania silników wtryskowych. Dotychczas stosowany wtrysk D-Jetronic, na skutek zaostrzonych norm emisji spalin zastąpiono nowym typem K-Jetronic. Obniżono przy tym  również stopień sprężania, a w silnikach V8 zastosowano nowy elektroniczny aparat zapłonowy oraz hydrauliczne popychacze zaworów. Te modyfikacje ułatwiły serwisowanie auta i poprawiły kulturę pracy silników, ale nieznacznie zmniejszyły moc i osiągi. W późniejszych latach osiągi jednak wróciły do normy, głównie dzięki modyfikacjom układu wydechowego. Modernizacji poddano również wnętrze, które zyskało na szlachetności i wygodzie, między innymi poprzez montaż standardowo tylnego podłokietnika (do dziś pamiętam jak będąc dzieckiem lubiałem na nim siedzieć w 116 Taty ), oraz chromowanych elementów ozdobnych. Przez cały okres produkcji (do 1980r.) w ofercie znajdowały sie również specjalne opancerzone wersje. Dostępne były tylko z silnikami V8 i oferowane były specjalnym klientom, wśród których było wiele głów państw - łączna produkcja pancernych W116 wyniosła 292 egzemplarze.
   Mercedes Benz W116 zapewniał wygodę, prestiż, niezawodność oraz niepowtarzalny styl. Szczególną estymą cieszył się model 450SE oraz SEL. Wydawałoby się, że to już szczyt osiągnięć i wszystko co w tamtym czasie koncern Daimler Benz mógł osiągnąć i zaproponować swoim najbardziej wymagającym klientom...

http://img372.imageshack.us/img372/8403/urlaub2005001ux1.jpg
- oznaczenie 6.9 na klapie było jedynym detalem po którym z zewnątrz rozpoznawało się flagowy okręt S-klasy

   ...jednak był jeszcze maj 1975 roku. Inżynierowie ze Stuttgartu pokazali topową odmianę Mercedesa W116 - model 450SEL 6.9. Był to jeden z najszybszych produkowanych Mercedesów w historii, prawdziwy okręt flagowy koncernu, którego okrzyknięto "dziełem sztuki inżynierskiej". Jego monstrualny silnik o pojemności 6834 cc, to zmodernizowana jednostka M100 stosowana wcześniej w modelu W109 350SEL 6.3 oraz W100 600.

http://img367.imageshack.us/img367/7762/m100cb6.jpg
-Flagowy silnik Mercedesa czyli M100 o zwiększonoj poemności z 6,3 do 6,9 litra

   Osiem cylindrów umieszczono w układzie V pod kątem 90 stopni. Tłoki, wał korbowy były kute, a nie odlewane. Zasilanie zapewniał Boschowski wtrysk mechaniczny K-Jetronic. Aby pomieścił ten ogromny motor pod nisko poprowadzoną maską W116, zastosowano system smarowania z suchą miską olejową. W Mercedesie 6.9 dwie pompy przetłaczały w całym układzie aż 12 litrów
oleju ! Niemal 7-mio litrowy silnik V8 nie należał do zbytnio wysilonych - rozwijał "tylko" 286KM, ale za to szczycił się gigantycznym momentem obrotowym - 549Nm. Wyposażony w ten silnik dysponował imponującymi osiągami:
   0-100km/h - niecałe 8 sekund ;
   V-max       - 225km/h
http://img519.imageshack.us/img519/6950/img0247to4.jpg

   Najdroższy model Mercedesa nie wyróżniał sie jedynie silnikiem. W 450SEL 6.9 zastosowano samopoziomujące hydropneumatyczne zawieszenie wszystkich kół, oparte na koncepcji stosowanej przez Citroena (część hydrauliczna układu służy do utrzymywania stałego prześwitu auta, zaś część pneumatyczna do wybierania nierówności). Bez wątpienia to rozwiązanie miało olbrzymi wpływ na komfort podróży, jednak był bardzo koztowny w produkcji i utrzymaniu, przez co był montowany był tylko w modelach z najwyższej półki. Tańsze modele można było doposażyć jedynie w układ hydropneumatyczny, samopoziomujący jedynie tylną oś pod wpływem obciążenia. Zastosowanie wszystkich tych rozwiązań sprawiło, że cena 450SEL 6.9 była astronomicznie duża, większa od niektórych modeli Rolls-Royce'a. Różnice widać na przykładzie porównania cen podstawowego 280S,  który w 1975r. kosztował ok. 28 000DM, natomiast 450SEL 6.9 niemal 70 000DM!!!

http://img380.imageshack.us/img380/2047/roninmercedesnd5.jpg
- Mercedesa W116 450SEL 6.9 w akcji można było zobaczyć np. w filmie Ronin

- KLASYK?

   Pierwsza oficjalna S-klasa w historii, samochód, który stał się synonimem tego określenia, dopiero zaczyna być postrzegany jako klasyk. Mimo pozwalającego ją tak traktować wieku, nie jest powszechnie traktowana jako auto zabytkowe, czy kolekcjonerskie. Na pewno wpływ na to ma bardzo elegancka sylwetka, która pionierska w czasach debiutu W116, zachowała świeżość i styl przez wiele kolejnych lat, a właściwie w przypadku bardzo dobrze utrzymanych egzemplarzy zaskokuje nowoczesnością do dziś. W Polsce ten model Mercedesa nie jest zbyt popularny, a to ze względu na duże, paliwożerne silniki i drogie części. W116 po prostu przegrało z o wiele bardziej dostępnym i ekonomicznie sensowniejszym modelem W123. Wiele egzemplarzy zostało pozbawionych oryginalnych silników, w miejsce których zainstalowano silniki Diesla, pochodzące właśnie z popularnej "Beczki". Bardzo często można się spotkać z opinią, że W116 to "amerykańska beczka". Ta wierutna bzdura wynika właśnie z niskiej popularności tego modelu w naszym kraju i niskiego poziomu edukacji motoryzacyjnej. Przykre.

- GALERIA

http://img65.imageshack.us/img65/3193/pinkfnh7.jpg

http://img65.imageshack.us/img65/4798/frntdrvdz4.jpg

http://img380.imageshack.us/img380/8376/w116moscowfn1mv7.jpg

http://img253.imageshack.us/img253/6103/insidegenevieveyl5.jpg

http://img253.imageshack.us/img253/8715/dsc00295lw1.jpg

http://img65.imageshack.us/img65/1778/bes1201ggi7.jpg

http://img253.imageshack.us/img253/4443/33gf8.jpg


- WERSJA AMERYKAŃSKA

   Seria W116 większość nabywców znalazła w Stanach Zjednoczonych, kraju przywykłym do dużych pojemnościowo silników. Aby spełnić tamtejsze przepisy, wersja amerykańska różniła się od europejskiej. Zastosowano w niej większe, absorbujące energie uderzenia zderzaki, inne były lampy przednie (okrągłe) i co najważniejsze od 1977r. silniki miały zmniejszone osiągi - na rynek Amerykański silnik M100 rozwijał maksymalną moc 250KM i moment obrotowy 488Nm. Konieczność spełnienia amerykańskich przepisów była przyczyną powstania kolejnego po nietypowego modelu W116, który pod względem osiągów i charakteru stanowił całkowite przeciwieństwo 450SEL 6.9. Mowa tu o zaprezentowanym w 1978r. modelu 300SD. Jako pierwsza w historii luksusowa limuzyna wyposażona w silnik Diesla 300SD wywołał niewiele mniejszą sensację od modelu 6.9. Aby spełnić amerykańskie wymagania dotyczące emisji spalin i zużycia paliwa przez modele oferowane na amerykańskim rynku, w nadwoziu W116 umieszczono zmodyfikowany trzylitrowy, turbodoładowany silnik pochodzący z modelu W123. Silnik rozwijał początkowo moc 111KM, która została później zwiększona do 121KM. Mercedes 300SD był mało dynamiczny, ale za to bardzo ekonomiczny. Średnie spalanie modelu 300SD oscylujące w granicach 10,5l/100km, umożliwiało dalszą produkcję znacznie paliwożerniejszego 450SEL 6.9.

http://img406.imageshack.us/img406/9841/dscn9920pj8.jpg

http://img406.imageshack.us/img406/1606/dscn9919yg1.jpg
-Wersje na północnoamerykański rynek od europejskich wyróżniały się większymi zderzakami, okrągłymi reflektorami, oraz światłami pozycyjnymi w kloszach kierunkowskazów.


- DANE TECHNICZNE

MERCEDES-BENZ W116: WERSJE

Wersja        Silnik         Poj. skokowa (cc)     Moc max. (KM)     Liczba wyprodukowanych egzemplarzy    Okres produkcji

280 S         6/rzędowy          2746                     156-160                                 122 848                         09.72 - 07.80

280 SE       6/rzędowy          2746                     177-185                                 150 593                         09.72 - 07.80

290 SEL     6/rzędowy          2746                     177-185                                    7 032                          04.74 - 05.80


350 SE       8/widlasty          3499                      195-205                                  51 100                          08.72 - 09.80

350 SEL     8/widlasty           3499                     195-205                                    4 266                          11.73 - 06.80

450 SE       8/widlasty          4520                      217-225                                  41 604                          12.72 - 04.80

450 SEL     8/widlasty          4520                      217-225                                   59 578                         02.73 - 06.80

450SEL6.9  8/widlasty          6834                         286                                       7 380                          09.75 - 05.80

300 SD      5/rzędowy      3005/2998                  111-121                                  28 634                          05.78 - 09.80



Obszerny artykuł o Mercedesie W116 (z naciskiem na model 450 SEL 6.9) można przeczytać w:
Classicauto nr. 14 wrzesień 2007. Polecam zdobyć tą cenną lekture.



Dziękuje za uwage!


MB 190D (W201) 87' with "Penta" wheels
http://img262.imageshack.us/img262/8355/panzerwolf2tb71mv9.gif
MERCEDES 4-EVER !

Offline

 

#2 2008-11-10 19:59:57

fragles

Klubowicz

4533665
Skąd: chorzów
Zarejestrowany: 2008-09-08
Posty: 202
Punktów :   
Model: MB w140 320se 92r

Re: Mercedes-Benz W116

nio ni nie moge sie doczekać kontynuacji no raz raz...


Mercedes to nie samochód... to pasja!!!
ex-w123 230e 77r
ex-w124 230e 86r

Offline

 

#3 2008-11-22 18:05:33

scigany8801

Moderator

4238578
Skąd: Kraków N-H
Zarejestrowany: 2008-08-02
Posty: 308
Punktów :   
Model: W201 OM601 87'
Urodz.: 22.01.1988

Re: Mercedes-Benz W116

Spokojnie Fragles. Właśnie już skończyłem

POLECAM KIEDYŚ PRZECZYTAĆ. MYŚLE ŻE WARTO.

Tak na marginesie chciałem powiedzieć, że samochód ten opisałem głównie ze względu na to, iż daże go ogromnym sentymentem (mieliśmy takiego dawno temu w domu) oraz dlatego, że ostatnimi czasy strasznie chodzi mi po głowie kupno takiego Mercedesa.
Może akurat kiedyś coś z tego wyjdzie, bo co jakiś czas zdarzają sie pewnego rodzaju okazje.

Np:

Mercedes-Benz W116 280 S 1979'

Informacje:
Rok produkcji: 1979, Przegląd: 06/2009, Ubezpieczenie: 03/2009, 220 000 km, Skrzynia biegów: automatyczna, Moc: 185 KM (136 kW), Pojemność skokowa: 2800 cm3, benzyna+LPG, zielony, Liczba drzwi: 4/5,

Dodatkowe informacje:
zabytkowy, bezwypadkowy, garażowany, zarejestrowany w Polsce

Cena:
6500 PLN

http://img76.imageshack.us/img76/6701/c70100171ci8.jpg

http://img509.imageshack.us/img509/9315/c70100172eh0.jpg

http://img509.imageshack.us/img509/2051/c70100175ia0.jpg

http://www.otomoto.pl/index.php?sect=show&id=C7010017
- na tą chwile nie udało mi sie dodzwonić do właściciela. Interesuje mnie VIN, czy nie jest to 'składak' oraz to, czy np. zdjęcia nie były robione jakieś 4lata temu. Oferta wydaje sie wyjątkowo atrakcyjna, więc czuje że może sie tu ukrywać jakaś mina.



MB 190D (W201) 87' with "Penta" wheels
http://img262.imageshack.us/img262/8355/panzerwolf2tb71mv9.gif
MERCEDES 4-EVER !

Offline

 

#4 2008-11-23 14:53:16

DamianS

Moderator

2831078
Skąd: Wola
Zarejestrowany: 2008-09-13
Posty: 173
Punktów :   
Model: W124 230E 85, Eclasse 200 D 93

Offline

 

#5 2008-11-23 15:32:40

scigany8801

Moderator

4238578
Skąd: Kraków N-H
Zarejestrowany: 2008-08-02
Posty: 308
Punktów :   
Model: W201 OM601 87'
Urodz.: 22.01.1988

Re: Mercedes-Benz W116

Dzięki Damian. Filmik jest dobrym uzupełnieniem. Oglądając go można przy okazji zobaczyć kolejne.
Jak np: http://pl.youtube.com/watch?v=iL74cGMKw … re=related



MB 190D (W201) 87' with "Penta" wheels
http://img262.imageshack.us/img262/8355/panzerwolf2tb71mv9.gif
MERCEDES 4-EVER !

Offline

 

#6 2008-11-24 14:07:58

marcin_z1

Klubowicz

Zarejestrowany: 2008-09-04
Posty: 118
Punktów :   

Re: Mercedes-Benz W116

Mi najbardziej podoba się w 116 ze zdjęcia nr 1 w Galerii   
Pozdrawiam

Offline

 
Forum Przeniesione pod adres www.mercedesfan.eu

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.lek.pun.pl www.rapsluband.pun.pl www.pokefajer.pun.pl www.neverland.pun.pl www.darmowareklama.pun.pl