......Forum przeniesione na adres www.mercedesfan.eu
Moderator
MERCEDES-BENZ W116 (1972-1980)
Bogate wyposażenie, niezwykle komfortowe zawieszenie, eleganckie nadwozie, mocny silnik oraz najwyższa jakość wykonania. Tak w najmniejszym skrócie można zdefiniować samochód klasy luksusowej, której uosobieniem od kilkudziesięciu lat jest Mercedes-Benz klasy "S". Ta jednoznacznie kojarzona dziś nazwa, pojawiła się w 1972r. wraz z prezentacją nowego dziecka koncernu Daimler-Benz - rodziny Mercedesa W116. Typ ten zastąpił serię W108/109.
Początkowo do wyboru były jedynie trzy modele: 280S, 280SE oraz 350SE. Oznaczenia te tradycyjnie wskazywały na pojemność silnika znajdującego się pod maską. Po kilku miesiącach oferta została wzbogacona o model 450SE , oraz model o przedłużonym rozstawie osi - 450SEL. Dodatkowe 100mm rozstawu osi zaowocowało dodatkowym miejscem na nogi dla pasażerów tylnej kanapy.
- charakterystyczne dla modelu zewnętrzne światła przeciwmgielne
- NADWOZIE
Styliści Mercedesa obniżyli nadwozie, jednocześnie je poszerzając i wydłużając, dzięki czemu otrzymano niezwykle elegancką i zgrabną sylwetkę. Zespolone reflektory przednie (z zewnętrznymi światłami przeciwmgielnymi) oraz tylne zostały umieszczone poziomo. Przednie kierunkowskazy i tylne lampy charakteryzował jeszcze jeden szczegół - rowkowane szkła, dzięki którym nawet pry znacznym zabrudzeniu były dobrze widoczne. W nowym Mercedesie ogromny nacisk położono na bezpieczeństwo. Przesunięto nad tylną oś zbiornik paliwa, przód i tył pojazdu zaprojektowano tak, aby wraz z prowadnicami przyjęły jak największe siły w trakcie wypadku, tworząc tym samym bezpieczną strefę kontrolowanego zgniotu. Wnętrze również zostało zaprojektowane z myślą o bezpieczeństwie: teleskopowa kierownica, miękko wyłożona deska rozdzielcza oraz pedały, dźwignie i zegary zaprojektowane tak, aby wrazie jakiejkolwiek szkody uczyniły jak najmniejsze szkody pasażerom. W116 jednocześnie były pierwszymi samochodami w historii, w których pod koniec produkcji zastosowano system ABS opracowany we współpracy z Boschem oraz poduszka powietrzna kierowcy.
- ZAWIESZENIE
Za doskonały komfort i pewne prowadzenie nowego modelu odpowiadało całkiem nowe zawieszenie przednie, zaadoptowane z eksperymentalnego modelu C111, które oparte było na podwójnych wahaczach poprzecznych. W tylnym zawieszeniu zastosowano, podobnie jak w mniejszym modelu W114/115, niezależne zawieszenie nowej konstrukcji, oparte na belce i wahaczach pół-wleczonych.
Klienci mieli więc do wyboru dwie wersje nadwoziowe, kilka silników, których moc wahała się od 160KM do 225KM oraz bogatą listę wyposażenia dodatkowego. O ówczesnym powodzeniu W116 niech świadczy fakt, że pomimo trwającego kryzysu paliwowego model 450SE otrzymał tytuł Samochodu Roku 1974.
- TECHNIKA
W latach 1975-76 S-Klasa przeszła znaczącą modernizację. Zmieniono wtedy sposób zasilania silników wtryskowych. Dotychczas stosowany wtrysk D-Jetronic, na skutek zaostrzonych norm emisji spalin zastąpiono nowym typem K-Jetronic. Obniżono przy tym również stopień sprężania, a w silnikach V8 zastosowano nowy elektroniczny aparat zapłonowy oraz hydrauliczne popychacze zaworów. Te modyfikacje ułatwiły serwisowanie auta i poprawiły kulturę pracy silników, ale nieznacznie zmniejszyły moc i osiągi. W późniejszych latach osiągi jednak wróciły do normy, głównie dzięki modyfikacjom układu wydechowego. Modernizacji poddano również wnętrze, które zyskało na szlachetności i wygodzie, między innymi poprzez montaż standardowo tylnego podłokietnika (do dziś pamiętam jak będąc dzieckiem lubiałem na nim siedzieć w 116 Taty ), oraz chromowanych elementów ozdobnych. Przez cały okres produkcji (do 1980r.) w ofercie znajdowały sie również specjalne opancerzone wersje. Dostępne były tylko z silnikami V8 i oferowane były specjalnym klientom, wśród których było wiele głów państw - łączna produkcja pancernych W116 wyniosła 292 egzemplarze.
Mercedes Benz W116 zapewniał wygodę, prestiż, niezawodność oraz niepowtarzalny styl. Szczególną estymą cieszył się model 450SE oraz SEL. Wydawałoby się, że to już szczyt osiągnięć i wszystko co w tamtym czasie koncern Daimler Benz mógł osiągnąć i zaproponować swoim najbardziej wymagającym klientom...
- oznaczenie 6.9 na klapie było jedynym detalem po którym z zewnątrz rozpoznawało się flagowy okręt S-klasy
...jednak był jeszcze maj 1975 roku. Inżynierowie ze Stuttgartu pokazali topową odmianę Mercedesa W116 - model 450SEL 6.9. Był to jeden z najszybszych produkowanych Mercedesów w historii, prawdziwy okręt flagowy koncernu, którego okrzyknięto "dziełem sztuki inżynierskiej". Jego monstrualny silnik o pojemności 6834 cc, to zmodernizowana jednostka M100 stosowana wcześniej w modelu W109 350SEL 6.3 oraz W100 600.
-Flagowy silnik Mercedesa czyli M100 o zwiększonoj poemności z 6,3 do 6,9 litra
Osiem cylindrów umieszczono w układzie V pod kątem 90 stopni. Tłoki, wał korbowy były kute, a nie odlewane. Zasilanie zapewniał Boschowski wtrysk mechaniczny K-Jetronic. Aby pomieścił ten ogromny motor pod nisko poprowadzoną maską W116, zastosowano system smarowania z suchą miską olejową. W Mercedesie 6.9 dwie pompy przetłaczały w całym układzie aż 12 litrów
oleju ! Niemal 7-mio litrowy silnik V8 nie należał do zbytnio wysilonych - rozwijał "tylko" 286KM, ale za to szczycił się gigantycznym momentem obrotowym - 549Nm. Wyposażony w ten silnik dysponował imponującymi osiągami:
0-100km/h - niecałe 8 sekund ;
V-max - 225km/h
Najdroższy model Mercedesa nie wyróżniał sie jedynie silnikiem. W 450SEL 6.9 zastosowano samopoziomujące hydropneumatyczne zawieszenie wszystkich kół, oparte na koncepcji stosowanej przez Citroena (część hydrauliczna układu służy do utrzymywania stałego prześwitu auta, zaś część pneumatyczna do wybierania nierówności). Bez wątpienia to rozwiązanie miało olbrzymi wpływ na komfort podróży, jednak był bardzo koztowny w produkcji i utrzymaniu, przez co był montowany był tylko w modelach z najwyższej półki. Tańsze modele można było doposażyć jedynie w układ hydropneumatyczny, samopoziomujący jedynie tylną oś pod wpływem obciążenia. Zastosowanie wszystkich tych rozwiązań sprawiło, że cena 450SEL 6.9 była astronomicznie duża, większa od niektórych modeli Rolls-Royce'a. Różnice widać na przykładzie porównania cen podstawowego 280S, który w 1975r. kosztował ok. 28 000DM, natomiast 450SEL 6.9 niemal 70 000DM!!!
- Mercedesa W116 450SEL 6.9 w akcji można było zobaczyć np. w filmie Ronin
- KLASYK?
Pierwsza oficjalna S-klasa w historii, samochód, który stał się synonimem tego określenia, dopiero zaczyna być postrzegany jako klasyk. Mimo pozwalającego ją tak traktować wieku, nie jest powszechnie traktowana jako auto zabytkowe, czy kolekcjonerskie. Na pewno wpływ na to ma bardzo elegancka sylwetka, która pionierska w czasach debiutu W116, zachowała świeżość i styl przez wiele kolejnych lat, a właściwie w przypadku bardzo dobrze utrzymanych egzemplarzy zaskokuje nowoczesnością do dziś. W Polsce ten model Mercedesa nie jest zbyt popularny, a to ze względu na duże, paliwożerne silniki i drogie części. W116 po prostu przegrało z o wiele bardziej dostępnym i ekonomicznie sensowniejszym modelem W123. Wiele egzemplarzy zostało pozbawionych oryginalnych silników, w miejsce których zainstalowano silniki Diesla, pochodzące właśnie z popularnej "Beczki". Bardzo często można się spotkać z opinią, że W116 to "amerykańska beczka". Ta wierutna bzdura wynika właśnie z niskiej popularności tego modelu w naszym kraju i niskiego poziomu edukacji motoryzacyjnej. Przykre.
- GALERIA
- WERSJA AMERYKAŃSKA
Seria W116 większość nabywców znalazła w Stanach Zjednoczonych, kraju przywykłym do dużych pojemnościowo silników. Aby spełnić tamtejsze przepisy, wersja amerykańska różniła się od europejskiej. Zastosowano w niej większe, absorbujące energie uderzenia zderzaki, inne były lampy przednie (okrągłe) i co najważniejsze od 1977r. silniki miały zmniejszone osiągi - na rynek Amerykański silnik M100 rozwijał maksymalną moc 250KM i moment obrotowy 488Nm. Konieczność spełnienia amerykańskich przepisów była przyczyną powstania kolejnego po nietypowego modelu W116, który pod względem osiągów i charakteru stanowił całkowite przeciwieństwo 450SEL 6.9. Mowa tu o zaprezentowanym w 1978r. modelu 300SD. Jako pierwsza w historii luksusowa limuzyna wyposażona w silnik Diesla 300SD wywołał niewiele mniejszą sensację od modelu 6.9. Aby spełnić amerykańskie wymagania dotyczące emisji spalin i zużycia paliwa przez modele oferowane na amerykańskim rynku, w nadwoziu W116 umieszczono zmodyfikowany trzylitrowy, turbodoładowany silnik pochodzący z modelu W123. Silnik rozwijał początkowo moc 111KM, która została później zwiększona do 121KM. Mercedes 300SD był mało dynamiczny, ale za to bardzo ekonomiczny. Średnie spalanie modelu 300SD oscylujące w granicach 10,5l/100km, umożliwiało dalszą produkcję znacznie paliwożerniejszego 450SEL 6.9.
-Wersje na północnoamerykański rynek od europejskich wyróżniały się większymi zderzakami, okrągłymi reflektorami, oraz światłami pozycyjnymi w kloszach kierunkowskazów.
- DANE TECHNICZNE
MERCEDES-BENZ W116: WERSJE
Wersja Silnik Poj. skokowa (cc) Moc max. (KM) Liczba wyprodukowanych egzemplarzy Okres produkcji
280 S 6/rzędowy 2746 156-160 122 848 09.72 - 07.80
280 SE 6/rzędowy 2746 177-185 150 593 09.72 - 07.80
290 SEL 6/rzędowy 2746 177-185 7 032 04.74 - 05.80
350 SE 8/widlasty 3499 195-205 51 100 08.72 - 09.80
350 SEL 8/widlasty 3499 195-205 4 266 11.73 - 06.80
450 SE 8/widlasty 4520 217-225 41 604 12.72 - 04.80
450 SEL 8/widlasty 4520 217-225 59 578 02.73 - 06.80
450SEL6.9 8/widlasty 6834 286 7 380 09.75 - 05.80
300 SD 5/rzędowy 3005/2998 111-121 28 634 05.78 - 09.80
Obszerny artykuł o Mercedesie W116 (z naciskiem na model 450 SEL 6.9) można przeczytać w:
Classicauto nr. 14 wrzesień 2007. Polecam zdobyć tą cenną lekture.
Dziękuje za uwage!
Offline
Moderator
Spokojnie Fragles. Właśnie już skończyłem
POLECAM KIEDYŚ PRZECZYTAĆ. MYŚLE ŻE WARTO.
Tak na marginesie chciałem powiedzieć, że samochód ten opisałem głównie ze względu na to, iż daże go ogromnym sentymentem (mieliśmy takiego dawno temu w domu) oraz dlatego, że ostatnimi czasy strasznie chodzi mi po głowie kupno takiego Mercedesa.
Może akurat kiedyś coś z tego wyjdzie, bo co jakiś czas zdarzają sie pewnego rodzaju okazje.
Np:
Mercedes-Benz W116 280 S 1979'
Informacje:
Rok produkcji: 1979, Przegląd: 06/2009, Ubezpieczenie: 03/2009, 220 000 km, Skrzynia biegów: automatyczna, Moc: 185 KM (136 kW), Pojemność skokowa: 2800 cm3, benzyna+LPG, zielony, Liczba drzwi: 4/5,
Dodatkowe informacje:
zabytkowy, bezwypadkowy, garażowany, zarejestrowany w Polsce
Cena:
6500 PLN
http://www.otomoto.pl/index.php?sect=show&id=C7010017
- na tą chwile nie udało mi sie dodzwonić do właściciela. Interesuje mnie VIN, czy nie jest to 'składak' oraz to, czy np. zdjęcia nie były robione jakieś 4lata temu. Oferta wydaje sie wyjątkowo atrakcyjna, więc czuje że może sie tu ukrywać jakaś mina.
Offline
Offline
Moderator
Dzięki Damian. Filmik jest dobrym uzupełnieniem. Oglądając go można przy okazji zobaczyć kolejne.
Jak np: http://pl.youtube.com/watch?v=iL74cGMKw … re=related
Offline
Mi najbardziej podoba się w 116 ze zdjęcia nr 1 w Galerii
Pozdrawiam
Offline